Huishoudelijk Reglement
Artikel 1.
De spelregels gelden van het internationaal spelreglement. Kleuren van de vereniging:
- De kleuren van de vereniging zijn rood / blauw
- Het bestuur bepaalt met inachtneming van het gestelde in lid 1 van dit artikel de vormgeving van de kleding.
Artikel 2.
TOELATING
Wie toelating wenst tot de club als lid, dient zich aan te melden bij het bestuur.
Bij deze aanmelding dienen de door het bestuur wenselijk geachte persoonlijke en/of zakelijke gegevens te worden verstrekt. Vervolgens beslist het bestuur over de toelating en stelt binnen dertig dagen de kandidaat daarvan in kennis, zulks met inachtneming, in geval van afwijzing, van hetgeen door de statuten wordt voorgeschreven.
Artikel 3.
BESTUUR De leden van het bestuur worden door de algemene vergadering gekozen met volstrekte meerderheid van stemmen. Zij hebben zitting gedurende drie jaar en zijn herkiesbaar.
Artikel 4.
De bestuursleden treden af volgens een door het bestuur vastgesteld rooster. Een nieuw gekozen bestuurslid neemt op het rooster van aftreden de plaats in van degene die wordt opgevolgd. Als een van de bestuursleden overlijdt of tussentijds bedankt, heeft het bestuur het recht een van de vroegere bestuursleden uit te nodigen zitting te nemen in het bestuur tot in de vacature op de eerstvolgende algemene vergadering zal zijn voorzien.
Artikel 5.
Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de voorzitter, vicevoorzitter, penningmeester en secretaris.
Het behandelt spoedeisende aangelegenheden onder nadere verantwoordelijkheid van het bestuur.
Artikel 6.
Het bestuur vergadert tenminste driemaal per jaar en voorts zo dikwijls het dagelijks bestuur dit nodig acht of tenminste twee bestuursleden dit verzoeken.
Artikel 7.
De voorzitter houdt toezicht op de werkzaamheden van het bestuur en leidt de bestuurs- en ledenvergaderingen. De voorzitter draagt zorg voor het naleven van de statuten, het huishoudelijk reglement en alle verdere regelingen en bepalingen. De voorzitter is de officiële woordvoerder van de vereniging. Bij afwezigheid van de voorzitter wordt de voorzitter vervangen door de vicevoorzitter. Bij afwezigheid van zowel de voorzitter als de vicevoorzitter wijst het bestuur uit zijn midden een vergadervoorzitter aan.
Artikel 8.
De penningmeester beheert de gelden van de vereniging. Hij int de contributie en doet onder goedkeuring van het bestuur de nodige uitgaven. Legt rekening en verantwoording af en dient jaarlijks een begroting in.
Artikel 9.
De secretaris voert de administratie van de vereniging, voor zover deze niet aan anderen is opgedragen. De secretaris is belast met het notuleren van de vergaderingen van het dagelijks bestuur, de bestuursvergaderingen en de algemene vergaderingen. De secretaris draagt zorg voor uitnodigingen van de te houden vergaderingen. De secretaris behandelt de ingekomen stukken. De secretaris draagt zorg voor de ondertekening namens de vereniging van alle uitgaande stukken door een daartoe bevoegd persoon. De secretaris is verplicht van deze stukken afschrift te houden. Op de jaarvergadering brengt de secretaris een jaarverslag uit. De secretaris houdt een ledenlijst bij, waaruit de aard van elk lidmaatschap dient te blijken. De secretaris draagt zorg voor het verenigingsarchief. De secretaris kan met behoud van diens verantwoordelijkheid de uitvoering van de voornoemde taken delegeren aan een daartoe benoemde functionaris.
Artikel 10.
BERICHTEN PRIKBORD: We zorgen er zoveel mogelijk voor dat alle nuttige informatie beschikbaar is op het prikbord in het clubgebouw.
Artikel 11.
COMPETITIEWEDSTRIJDEN:
De spelregels gelden van de internationaal reglement Petanque. Bij onregelmatigheden beslist de wedstrijdsecretaris en/of het bestuur.
Bij alle competitiewedstrijden zal worden geloot. Even nummers tegen oneven nummers. Bij inhaalwedstrijden e.d. zal er door alle aanwezige leden geloot worden.
NOORDELIJKE COMPETITIE:
Een speler die verhinderd is, neemt contact op met de wedstrijdsecretaris. Deze laat een reservespeler invallen. Mochten de reservespelers niet kunnen mag pas een ander extra spelen. Reservespelers moeten zich voor aanvang van de competitie opgeven.
Artikel 12.
ALGEMENE VERGADERING
Het bestuur schrijft een algemene vergadering uit met inachtneming van de bepalingen van de statuten. Het bestuur maakt tijdig de datum en plaats bekend waarop een algemene vergadering zal worden gehouden.
Het bestuur brengt aan de leden schriftelijk verslag uit van haar werkzaamheden over het afgelopen kalenderjaar.
Artikel 13.
De oproeping geschiedt tenminste veertien dagen voor de dag van een vergadering. Deze oproeping moet de dag, de plaats en alle punten van de agenda bevatten. In spoedeisende gevallen kan het bestuur van de termijn van veertien dagen afwijken.
Artikel 14.
De agenda van een algemene vergadering wordt vastgesteld door het bestuur en kan tot de aanvang van de vergadering door het bestuur worden aangevuld.
Artikel 15.
CONTRIBUTIE:
Jaarlijks wordt door de algemene vergadering de contributie vastgesteld. Bij toelating is een entreegeld verschuldigd dat jaarlijks door de algemene vergadering wordt vastgesteld.
Artikel 16.
Wijzigingen in het huishoudelijk reglement kunnen op voorstel van het bestuur worden aangebracht door de algemene vergadering met volstrekte meerderheid van stemmen.
Artikel 17.
In gevallen waarin het huishoudelijk reglement niet voorziet beslist het bestuur.